طب نادر

خانه اصلاح انحرافات ستون فقرات

 

 

اصلاح انحرافات ستون فقرات

 

 

ستون فقرات طبیعی از نظر ساختاری برای انعطاف پذیری بهینه و حمایت از وزن بدن متعادل است. وقتی از پهلو به آن نگاه کنید، سه منحنی ملایم دارد. ستون فقرات کمری (پایینی) دارای انحنای به سمت داخل است که لوردوز نامیده می شود. ستون فقرات قفسه سینه (وسط) دارای انحنای بیرونی به نام کیفوز است. ستون فقرات گردنی (ستون فقرات در گردن) نیز لوردوز دارد. این منحنی ها با هماهنگی عمل می کنند تا مرکز ثقل بدن را روی باسن و لگن در یک راستا نگه دارند. وقتی از پشت به آن نگاه کنید، ستون فقرات طبیعی صاف است.

انحنای غیرطبیعی در ستون فقرات می تواند آن را از تراز خارج کند. انحنای غیرطبیعی که از پهلو دیده می شود، عدم تعادل ساژیتال نامیده می شود. انواع عدم تعادل ساژیتال شامل کیفوز، سندرم صافی پشت و سندرم چانه روی سینه است. انحنای غیرطبیعی ستون فقرات که از پشت دیده می شود، اسکولیوز نامیده می شود.

هر یک از این شرایط می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله بدشکلی مادرزادی (بدشکلی موجود در بدو تولد)، دژنراسیون مرتبط با سن، فرآیندهای بیماری مانند تومورها یا عفونت‌ها، سایر شرایط یا علل ایدیوپاتیک (دلایلی که هنوز شناخته نشده‌اند) ایجاد شود.

سرویکال: مربوط به ستون فقرات در گردن است. ستون فقرات گردنی طبیعی دارای لوردوز (منحنی به سمت داخل) است.

توراسیک: مربوط به ستون فقرات در قسمت فوقانی و میانی پشت است. ستون فقرات قفسه سینه طبیعی دارای کیفوز (انحنای بیرونی) است.

کمری: مربوط به ستون فقرات در قسمت پایین کمر است. ستون فقرات کمری نرمال دارای لوردوز (منحنی به سمت داخل) است.

مادرزادی: در بدو تولد وجود دارد

دژنراتیو: مربوط به فرسودگی مرتبط با افزایش سن

ایدیوپاتیک: به دلایل ناشناخته ایجاد می شود

بدشکلی ساژیتال

کیفوز: ناهنجاری ستون فقرات که در آن ستون فقرات بیش از حد به سمت بیرون خم می شود و ظاهر یک قوز را ایجاد می کند. گاهی اوقات هیپرکیفوز نامیده می شود، تا آن را از کیفوز طبیعی ستون فقرات قفسه سینه متمایز کند.

سندرم چانه روی قفسه سینه: کیفوز گردن و قفسه سینه فوقانی که به حدی شدید است که چانه به قفسه سینه می افتد. همچنین به عنوان سندرم افتادگی سر یا پتوز سر نیز شناخته می شود.

لوردوز: یک ناهنجاری نادر ستون فقرات که در آن قسمت پایین کمر بیش از حد به سمت داخل خم می شود. گاهی اوقات هیپرلوردوز نامیده می شود تا آن را از لوردوز طبیعی ستون فقرات کمری متمایز کند. هایپرلوردوز ممکن است برای جبران هایپرکیفوز در جاهای دیگر رخ دهد.

سندرم فلت بک: تغییر شکل ستون فقرات که در آن ستون فقرات کمری لوردوز طبیعی خود را از دست می دهد.

اگر ناهنجاری در صفحه ساژیتال مانع از دستیابی فرد به حالت عمودی با سر قرار گرفته روی باسن شود، نتیجه آن عدم تعادل ساژیتال است.

اسکولیوز: انحنای پهلو به پهلو در ستون فقرات. طبقه بندی ها شامل

مادرزادی: نوعی اسکولیوز که در بدو تولد وجود دارد

نوزادی: اسکولیوز که در بیماران 0-3 ساله رخ می دهد

جوانی: اسکولیوز که در بیماران 4 تا 10 ساله رخ می دهد

نوجوانان: اسکولیوز که در بیماران 11-18 ساله رخ می دهد

بزرگسالان: اسکولیوز بزرگسالان ممکن است به دلیل ایدیوپاتیک یا دژنراتیو باشد